CASH-AND-CARRY BIEDT EXTRA

FLEXIBILITEIT IN HET AANKOOPBELEID

SCHERPE PRIJZEN, GROTE VOORRAAD EN HOGE FLEXIBILITEIT

Cash-and-carrygroothandels zijn uitgegroeid tot een vaste waarde in onze steden. Met scherpe prijzen en een hoge flexibiliteit lokken ze een divers publiek. Ze hanteren geen minimumafname, waardoor je zelf kunt beslissen in welke hoeveelheden je wenst aan te kopen. Een breed assortiment gekoppeld aan een ruime stock zorgt ervoor dat alles er steeds voorhanden is. Bovendien biedt een bezoek de mogelijkheid alle producten, nieuwigheden en promoties van dichtbij te zien.

Bastiaan Noré


CASH-AND-CARRY


Zoals de naam al doet verrmoeden, is het concept erg eenvoudig. Je brengt een bezoek aan een cash-and carrygroothandel, kiest jouw producten, rekent meteen af aan de kassa en wandelt buiten. Letterlijk: cash & carry. Stel: het is vrijdagavond en alles wijst erop dat de voorraad Marlboro het weekend niet zal overleven. Bijbestellen bij de vaste leverancier heeft geen zin, want de producten zullen niet tijdig in de winkel geraken om de stroom van klanten op zaterdag tevreden te stellen.Misschien kunt u dan wel terecht bij een cash and-carrygroothandel in de buurt ...


CLIENTEEL

Het cliënteel van deze groothandels is op zijn minst divers et noemen. Heel wat nacht-, buurt en krantenwinkels worden via dit kanaal bevoorraad, maar ook tankstations, zelfstandige supermarkten, horecazaken en sportclubs behoren tot het klantenbestand. “De grootste groep van klanten die op regelmatige basis komt kopen, zijn de uitbaters van nachtwinkels”, vertelt Andy Van Holderbeke van Cash-A-Blancke in Mariakerke. Zij kopen veel van hun tabak in via dit kanaal. “Daarnaast krijgen we ook zaakvoerders van krantenwinkels en tankstations over de vloer. Veel winkeliers komen zich hier 'depanneren', maar we hebben ook heel wat klanten die hier het gros van hun producten komen kopen.”


Aanvullend aanbod


Bij Maconal Food, gevestigd op de Brusselse Vroegmarkt, spitst men zich vooral toe op kruidenierszaken en nachtwinkels. “Daarnaast hebben we nog ander cliënteel zoals zelfstandige supermarkten, dagbladhandels en tankstations”, vertelt zaakvoerder Johan Goossens. “Dat zijn klanten die 70 à 80% van hun assortiment bij hun vaste leverancier bestellen, en de rest van hun waren bij ons aankopen. Specifieke producten die ze ergens anders niet vinden, of een aanvulling van hun stock bij tekorten.


Klanten komen van steeds verder


Maconal Food geniet mee van de bezoekers die vanuit alle hoeken van het land naar de Brusselse Vroegmarkt komen. “ Ze doen eerst hun andere aankopen op de Vroegmarkt. Wanneer wij om 4.30 u uur openen, staan ze hier dan aan de deur”, vertelt Goossens. Bij Cash-A-Blancke breidt het cliënteel steeds uit. “Klanten komen steeds van verder”, vertelt Gerry Rogiers. “ Het begint altijd met enkele bezoeken. Vervolgens komt de vraag of het niet mogelijk zou zijn om ook te leveren.”


LEVERINGEN

Hoewel Cash-A-Blancke zich in de eerste plaats op het cash-and-carryconcept blijft richten, begon men enkele jaren terug ook met leveringen. “Dat beperkte zich aanvankelijk tot de regio Gent”, vertelt Andy Van Holderbeke. “Daarna werd het uitgebreid naar Oost- en, West-Vlaanderen en ook de grensstreek met Frankrijk, waar we nu la bijna tot in Bergen leveren.”


Verlengstuk van cash-and-carry

“Onze leveringen zitten anders in elkaar dan bij en traditionele groothandel”, vervolgt hij. “Hier kan men in de voormiddag bestellen en wordt er in de namiddag geleverd. Het is eigenlijk een verlengstuk van cash-and-carry. Vroeger belde de klant in de voormiddag om een bestelling door et geven, die dan in de namiddag werd opgehaald. Nu leveren wij vaak zelf. Op die manier zijn we uniek in de markt. Belt een klant ons maandagmorgen met een bestelling, dan kan onze chauffeur in de namiddag al ter plaatse zijn. Er zijn weinig groothandels die dat kunnen.”


ASSORTIMENT


Beide groothandels hebben een ruim assortimentaan rookwaren, dranken en snoepgoed. Bij Maconal Foodzet men daarnaast ook sterk in op algemene voeding en diepvriesproducten, waarin de groothandel en ruime keuze heeft. “Wat zaken als diepvriesmaaltijden en ijs betreft, hebben we een hele ruime keuze aan referenties”, verduidelijkt Johan Goossens.


Aankoop rookwaren wordt gespreid


“We merken de laatste ijlt dat het volume aan tabak per winkelpunt echt wel afneemt”, vertelt Andy Van Holderbeke. “Zelfs wat omzet per winkelpunt betreft, zien we een daling, terwijl de prijzen van tabaksproducten de laatste jaren enkel toenemen. Aangezien rookwaren steeds duurder worden en veel krantenwinkels het niet eenvoudig hebben, geven veel van onze klanten de voorkeur aan meerdere kleine aankopen van tabak per week.” Ook bij Maconal Food merkt men deze evolutie op. “Handelaars hebben minder liquiditeiten beschikbaar en moeten dus korter op de bal spelen”, aldus Johan Goossens. “Ze willen minder stock, en dat kan enkel door vaker in et kopen. Dat merken we niet enkel bij tabak, maar ook bij andere producten.”


Verkoop sterke drank gekelderd


Door de forse accijnsverhoging op sterke dranken is het belang van deze producten sterk afgenomen. “Wij verkopen geen sterke drank meer”, lacht Gerry Rogiers. “Nee, we verkopen het nog wel, maar qua omzet stelt het niet veel meer voor.”


GEEN MINIMUMAFNAME


Bij de cash-and-carrygroothandels is er geen minimumafname vereist. “Daarnet had ik nog een dagbladhandelaar aan de lijn”, vertelt Johan Goossens. “Hij wilde enkele potten tabak kopen, maar zijn vaste leverancier levert enkel nog per vijf stuks. Hier kan hij die per stuk aankopen.” Bij Cash-A-Blancke horen we hetzelfde verhaal. “Voor leveringen wordt uiteraard wel een minimumafname gevraagd”, verduidelijkt Andy Van Holderbeke. “Voor drank en snoep is een paar honderd euro voldoende, maar voor rookwaren moet het toch om minstens 1000 euro gaan.”


WHAT YOU SEE IS WHAT YOU GET


“Zelfs klanten die worden beleverd, komen van tijd tot tijd nog eens bij ons langs”, verteltVan Holderbeke. “Een bezoek blijft de uitgelezen manier om de nieuwigheden te bekijken en op de hoogte te zijn van alle promoties.” “De klant kan ook zelf de staat van de producten bekijken”, aldus Johan Goossens. “De houdbaarheidsdatum kan bijvoorbeeld worden gecontroleerd, toch niet onbelangrijk bij versproducten zoals yoghurt bijvoorbeeld.”


PRIJSZETTING


“Uiteraard hanteren we scherpe prijzen”, aldus Johan Goossens. “Wat rookwaren betreft vaak zelfs scherpere prijzen dan andere groothandels, waardoor de handelaar een grotere marge bekomt.” De cash-and carry groothandels werken met nettoprijzen en niet met procentuele kortingen. Veel van onze klanten willen exact weten wat iets kost”, legt Gerry Rogiers uit. “Voornamelijk nachtwinkeluitbaters zijn heel prijsbewust en bezoeken vaak meerdere groothandels en winkels om prijzen te vergelijken.”


RUIME VOORRAAD


Beide groothandels halen hun ruime stock aan als een belangrijk pluspunt. “De fabrikanten van rookwaren hebben hun gamma zodanig uitgebreid dat de meeste groothandels geen grote voorraad van alle referenties meer hebben”, vertelt Andy Van Holderbeke. “Het grote aantal varianten zorgt bovendien geregeld voor problemen met de productie. Het gebeurt dikwijls dat een bepaald product een week lang out-of-stock is. Wij proberen dat steeds op te vangen met onze ruime voorraad. Door onze specialisatie in grensverkoop hebben we bovendien veel merken in huis die je anders moeilijk vindt.


Andy & Gerry van Cash A Blancke

uit : 

Kiosk • Mei 2017-04

Vakinformatie voor dagblad- en tabakshandel







Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Ontvang maandelijks gratis onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!